Naafreductie: Opbouw

De opbouw van de vervangingsset gaat in 2 fasen. Omdat in mijn configuratie de kom met binnenvertanging blijft zitten zijn wat extra handelingen nodig om de hele set op te bouwen.

De eerste fase:

 

  1. Zet de vervangingsring recht op de velg. Dit is belangrijk anders trekt de hele zaak scheef en kapot.
  2. Draai een tweetal bouten van 55 mm met de hand tegenover elkaar in de gaten tot de bouten niet meer met de hand bewogen kunnen worden. Vergeet de borgplaatjes niet, dat scheelt twee bouten losdraaien.
  3. Draai nu met sleutel 19 steeds om en om een bout een slag aan. Zo schuift de ring geleidelijk in zijn plaats. Als de bouten strak komen te staan, draai dan de andere 7 bouten er in. 
  4. Draai linksom of rechtsom nu alle bouten zo strak als je kunt... Geen bruut geweld, Ik ken geen draaimoment, maar Gezond Boeren Verstand is genoeg om te weten wat stevig vast is.
  5. Buig de borgplaatjes tegen de boutkoppen, zodat de bouten niet kunnen los trillen.
 
Dan de tweede fase:
 
  1. Draai de 12 bouten met het blinde stuk schroefdraad door de plaat aan de steekas in de schroefdraad in de kom met binnenvertanding tot ze vrijlopen.  (niet meer in de schroefdraad grijpen). De steekas is nu geprepareerd. Vergeet ook hier niet de borgplaatjes aan te brengen.
  2. Steek nu de geprepareerde steekas voorzichtig  in de holle as tot de vertanding in het differentieel schuift. Nu stoten de 12 bouten tegen de vervangingsring.
  3. De kunst is nu de gaten te vinden in die vervangingsring. Als er 1 bout in de schroefdraad grijpt, doet de rest het ook. Draai de eerste bout er 1 slag in. En dan de volgende tot alle 12 bouten er een slag in zitten.
  4. Nu linksom of rechtsom steeds de bouten met de hand of licht met een sleutel 19 in de vervangingsring draaien met zoveel slagen als dat er geen weerstand is. De kom schuift nu geleidelijk naar de velg toe. De resterende afstand van de kom tot de velg zal ca 0,3 mm zijn.
  5. Draai daarna alle bouten stevig vast (Gezond Boeren Verstand) en buig daarna de borgplaatjes tegen de boutkoppen aan.
  6. Schuif de bus weer over de naaf. De O-ring even goed schoonmaken en met olie insmeren is aan te bevelen.
  7. De bout en borgmoer aan de  voorkant heeft nu geen andere functie meer als olie-dicht houden van de bus. Draai de bout zover in dat hij vrij blijft van de steekas enuldp en zet de borgmoer goed vast. Dat voorkomt lekkage.
  8. Zet naaf zo dat de vuldop bovenaan staat en de kleine bout op ca 30 graden onderaan. Draai die kleine bout er uit en vul de naaf met SAE 90 olie. Omdat het dikke olie is, een paar keer navullen steeds tot de olie uit het kleine boutgat komt. 
  9. Vol is vol en dan dus de vuldop en de kleine bout goed vastzetten. Eventueel met nieuwe sluitringen.
 
 De foto's hieronder spreken verder voor zich: