Naafreductie: Inleiding

Onze Magirus is origineel uitgerust met een naafreductie. Als je bijgaande link klikt zie je hoe naafreductie werkt als je SUN selecteert. (vergeet niet omlaag te scrollen om de bewegende tekening te zien)

De steekas die uit het differentieel komt is verbonden met een kom met binnenvertanding die het buitenste tandwiel is in de tekening. De 4 kleine tandwielen in de tekening zijn bij de Magirus 3 tandwielen en die zijn verbonden met het wiel. Het binnenste tandwiel zit vast op de holle as van de achteras.

In onze Magirus levert de naafreductie  een vertraging  van 1,5 keer. Dus bij anderhalve omwenteling van de steekas maakt het wiel 1 omwenteling.

Het verwijderen of ook wel vastzetten van de naafreductie levert dus een een snelheidwinst van 1.5 op als het motorvermogen toereikend is. Aan de andere kant levert het een brandstof reductie op als je je aan de maximale snelheid houdt.

Wij hebben gekozen voor een grote ring of bus, die aan de ene kant met de 9 bouten vast zit aan het wiel en aan de andere kant met 12 bouten aan de steekas. Zo zijn steekas en wiel 1 op 1 aan elkaar verbonden.

De kosten voor 2 vervangingsringen zijn globaal als volgt opgebouwd

 

  1. Ruw metaal voor de ringen 90 euro
  2. 100 bouten M10 x 70, sterkte 12,9 (gaan per 100, je hebt er 42 nodig, dus ik heb er nog 58 liggen) 150 euro
  3. Arbeid voor draaien, tappen, meten, borgplaatjes, bouten prepareren etc circa 750 euro. 
Het kost wat...maar dan heb je ook wat....
En je kunt altijd terug naar origineel...
 
Als je mij wilt benaderen om het te laten maken.....even mailen naar de secretaris van de Magirus Deutz Club via www.magirustig,nl  dan kom ik er op terug.